Getaware
Vacatures
Vind de vacature die bij je past
Er zijn momenteel geen vacatures aanwezig
meer vacatures
Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in

Collega´s haal je samen binnen!

In de zorg zijn veel mensen nodig. Enthousiaste, gemotiveerde en goed gekwalificeerde medewerkers die met plezier aan de slag gaan. Hoe werf je die op een krappe markt? Begin met communitydenken in plaats van vacaturedenken. ZZG zorggroep in Nijmegen bracht het in praktijk en stond verbaasd over de resultaten.

Een nieuwe locatie

De afdeling P&O voelde zich geroepen om de arbeidsmarktcommunicatie te vernieuwen toen de opening van een nieuwe locatie naderde. Er waren op korte termijn veel medewerkers tegelijkertijd nodig. Hoe bereik je die? Communitydenken gaat ervan uit dat toekomstige medewerkers al in de regio wonen. Je hoeft alleen maar contact te maken en te onderhouden. Daarom ontwikkelden we een serie kennismakingsevents. Goed georganiseerde bijeenkomsten waarbij de werkgever zich nét zo enthousiast profileert als hij van toekomstige medewerkers verwacht.

De formule

Eerst een goede formule bedenken. Zo gingen we van start. Focussen op een duidelijke doelgroep: niveau 3/3IG. Vervolgens een aantrekkelijk programma maken. Het werd een borrelevent. Toekomstige collega’s krijgen een warm onthaal door de medewerkers zelf. Ze worden als gasten ontvangen, krijgen een rondleiding door het nieuwe gebouw en een presentatie over de nieuwe visie en werkwijze. Daarna in een informele sfeer borrelen, van gedachten wisselen, volop gelegenheid om vragen te stellen en een afspraak te maken met de teamleiders voor een verdergaande kennismaking. Tot slot een korte evaluatie, een persoonlijk afscheid en een kadootje om deelnemers te bedanken voor hun komst.

De werving

Hoe werf je deelnemers voor zo’n event en hoe organiseer je het? We keken in ons online recruitment systeem hoeveel mensen in het verleden al hadden gesolliciteerd op een functie van niveau 3/3IG. Zij kregen een uitnodiging via de mail. We activeerden ook medewerkers om de uitnodiging door te sturen naar geïnteresseerde vrienden en kennissen. We plaatsten een advertentie in lokale kranten, flyerden en hingen posters op. Belangrijk dat we iemand van buiten hadden aangetrokken om een frisse toon te vinden voor de teksten.

Het resultaat

Het resultaat? Er kwamen 24 mensen en binnen twee weken hadden 12 mensen een contract. Een maand later organiseerden we nog zo’n event, waar nog meer deelnemers naartoe kwamen en weer werden er medewerkers aangenomen. De reacties waren ronduit positief. Mensen voelen zich gezien en bij voorbaat al gewaardeerd. Een verademing om niet te hoeven solliciteren, heerlijk om niet opgesloten te worden in een sollicitatiegesprek waarin je jezelf niet kunt zijn. De vrijheid, de ruimte, de ontspanning, het vrijuit kunnen praten. Dat zijn elementen die worden gewaardeerd. Ook de medewerkers zelf ervaren plezier en enthousiasme. Ze vertellen graag over hun werk, het zijn de beste ambassadeurs voor de werkgever. En de afdeling P&O? In positieve zin gaat hun wereld over de kop. Op korte termijn kunnen er veel nieuwe medewerkers worden aangenomen, maar er zijn ook deelnemers die in aanmerking komen voor een opleidingsplaats of voor een andere functie.

Wandelevents

In navolging van de borrelevents heeft ZZG zorggroep ook wandelevents georganiseerd voor nieuwe collega’s op niveau 4 en 5 in een landelijk gebied voor de thuiszorg. Gewaardeerde programmaonderdelen waren onder andere het ‘belletje trekken bij cliënten’ en de netwerkwandeling.

Wandelevents ZZG Zorggroep

Het geheim

Om doorlopende winst te boeken met werving via events is een structurele aanpak nodig, waarbij consequent zorg wordt besteed aan het gastvrij ontvangen van kandidaten en het inzetten van medewerkers. Dat heeft verregaande consequenties voor de organisatie. Medewerkers werken bijvoorbeeld op een vrije dag of avond en worden daar op een ander moment voor gecompenseerd. Ook de communicatie verandert ingrijpend. Vacatureteksten, vacaturesites en social media worden niet ingezet om de aandacht te vestigen op banen. Nee, alle middelen worden gebundeld om events te promoten. Daarmee verandert het steriele speuren naar nieuwe medewerkers vanachter een bureau, in plezierige ontmoetingen met geïnteresseerde kandidaten.
Get Aware gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.